Dit jaar beperkt het reizen zich tot daguitstappen in België. Zowel te voet als met de fiets ga ik bepaalde regio’s verkennen. In België ga ik een toeristische uitstap doen naar de Lommelse Sahara, een natuurreservaat in Lommel. Vanuit Lommel vertrek ik met de fiets naar “bosland”. Dit is een groot bosrijk gebied in Vlaanderen en daar is het overdadig genieten van de verrassende natuur.
Met de wagen rij ik naar Lommel en parkeer de wagen nabij
de Lommelse Sahara. De Lommelse Sahara is een zand- en duinlandschap of een
woestijnachtig landschap met een grootte van 193 hectare. Het behoort tot het
bosgebied Bosland en ligt aan een groot meer, midden in het bos, omringd door
vennen. Het lijkt een verrassend natuurfenomeen te zijn, maar schijn bedriegt,
want dit prachtige gebied is oorspronkelijk ontstaan door industriële
vervuiling in de 20ste eeuw van de nabijgelegen zinkfabriek. Om te
voorkomen dat de verdorring van de grond verder zou uitbreiden en ter
bescherming van de bewoning, werd hier een groene gordel aangelegd,
voornamelijk met naaldbossen. De natuur herstelde zich langzaam maar zeker en
de Sahara werd een feit. De afbraak van de zinkfabriek gebeurde in 1974. Ik
wandel eerst naar het grote meer. Rondom het meer vindt men heidestroken,
geurende naald- en loofbossen. Deze plek hier is ook de thuis van bijzondere
soms zeldzame dieren en planten. Ik maak hier een wandeling rond het meer en
wandel in wijzerzin rond het meer. Op het meer zie ik enkele zwanen en andere
watervogels. Pootjebaden, zwemmen of met een bootje op dit meer dobberen mag
niet. Riet is prominent aanwezig aan de waterkanten van het meer. Riet kan 1
tot 3 meter hoog worden. De plant groeit voornamelijk in het water of aan de
waterkant op natte, zoete tot brakke bodem.
Tijdens
het wandelen kom ik een plek tegen die een omheining heeft en waarachter een
prachtig stukje natuur is te bewonderen van voornamelijk heidestroken. Dit is
een zone die je als wandelaar niet mag betreden. De Lommelse Sahara is een
uniek gebied waar diverse vogels verblijven. In dit gebied kan ik verschillende
vogels spotten. Menselijke verstoring heeft een negatieve invloed op hun
aanwezigheid en broedgedrag. Daarom zijn er hier verschillende maatregelen
genomen om dit gedeelte van de Sahara ontoegankelijk te maken.
Hier in de
Lommelse Sahara en in nabijgelegen gebieden lag vroeger heel veel heide. Jammer
genoeg zijn er daarvan maar enkele stukjes over. De rest van het gebied is
ingenomen door voornamelijk naaldbossen. Er lopen projecten om het beetje heide
dat er nog over is weer groter te maken. Men is bezig met het herstel van
beschermde heide habitat. Er worden aangeplante naaldbomen gerooid. Daarna zal
de voedselrijke strooisel laag verwijderd worden waardoor de heide weer kan
ontkiemen. De stukjes heide liggen ook versnipperd en tussen de heideveldjes
liggen brede stroken met naaldbossen. Daar kunnen de dieren niet doorheen en zo
geraken ze nooit van het ene stukje heide naar het andere. Ook hier gaat men in
de naaldbossen brede gangen kappen. Zo legt men verbindingsstroken tussen de
stukjes heide. Langs die stroken kunnen vlinders dan bijvoorbeeld van het ene
stukje heide naar het andere fladderen. En ook andere diersoorten kunnen beter
circuleren tussen de heidestukjes.
Ook tijdens de wandeling kan ik al aan de andere kant van het meer de befaamde uitkijktoren zien liggen. In 2015 werd er een
uitkijktoren van 30 meter hoog en met 3 platforms geplaatst, die een
schitterend uitzicht biedt op de hele omgeving. De ontwerpers van de toren
haalden hun inspiratie uit het lijnenspel van de zandduinen in de Sahara. De
gevel bestaat uit 3,5 kilometer touw dat een natuurlijke kleur en uitstraling
heeft maar tegelijk ook soepel en zwaar is, waardoor het touw doorhangt. Door
het touw afwisselend strak en los om de toren te wikkelen ontstaan de
kenmerkende lijnen van de Sahara. Ik ben ook naar het bovenste platform gegaan
en dit via een trap met 144 treden. Boven krijg je een prachtig en mooi
panoramisch zicht over de Lommelse Sahara. Deze prachtige natuur nodigt uit om
te genieten. Je kan in alle richtingen grote waterplassen zien. Zij ontstonden
door zandwinning in de jaren ’50 en ’60 van de 20ste eeuw. Het zijn
precies die grote waterplassen en de combinatie van het ruige zand, die het
gebied zo’n grote aantrekkingskracht geven. Ook zie ik een scheepswrak liggen
in één van de waterplassen. Voor veel dieren zijn de waterplassen een geschikt
foerageergebied. In combinatie met oeverbegroeiing bieden ze veel vogels
voldoende bescherming om te broeden.
De Lommelse Sahara heeft haar naam ta
danken aan de voedselarme zandgrond waarop het ligt. Vroeger maakte dit gebied
deel uit van een groot heide- en stuifzandgebied dat een groot deel van
Noord-Limburg bedekte. Het gebied is met name bekend om de zuiverheid van het
zand, dat in grote hoeveelheden werd gebruikt in de glasindustrie, bebouwing, landbouw
en industrie. Door de afgravingen is het grote heide- en stuifzandgebied
versnipperd geraakt. Wat over is gebleven is nog steeds zeer uniek.
Om kwaliteitsvol en zuiver glas te produceren heb je fijn
wit zand nodig. Dat is volop aanwezig in Lommel. Sedert meer dan 150 jaar is er
hierdoor een glasnijverheid in Lommel en ontstonden er ook zandputten door de
ontginning van wit zand. Zo’n ontginningsgebied is de Lommelse Sahara en deze
zandputten zijn nu de grote plassen water.
Ik kom terug op
het punt waar ik begonnen ben aan de wandeling rond het meer en wandel
vervolgens terug naar de wagen. Leuk om te zien is het speeltuig voor kinderen
in de vorm van een slang.
Ik vertrek nu met de fiets en ga een uitgestippelde fietsknooppuntenroute
volgen en zal zo de streek verder verkennen. Met de fiets kom ik eerst in het centrum
van Lommel terecht. Ik kom hier het “GlazenHuis” tegen, een centrum voor
hedendaagse glaskunst. De voornaamste doelstelling van het “GlazenHuis”
is glas als artistiek medium een plaats geven in de hedendaagse kunst. De
bredere doelstelling van het “GlazenHuis” is om glas te promoten in al zijn
facetten. Het centrum belicht glas in het dagelijks gebruik, in design,
doorheen de geschiedenis en in de toekomst.
Opvallend is de glazen kegel met een hoogte van 30 meter.
De structuur van staal ondersteunt het glas en omlijst de glazen elementen.
Langs de binnenkant van de kegel hangen twee identieke stalen trappen die een
spiraal vormen naar boven. Je kan die spiraalvormige trap beklimmen die gaat
tot de 30 meter hoge glazen torenspits. Rond de glazen kegel is er een 6 meter
hoge glazen doos. Deze ruimte wordt gebruikt als tentoonstellingsruimte en je
kan hier prachtige glazen creaties bewonderen. Het zijn verschillende
kleurrijke glazen muiltjes die je kan zien. Opvallend is de groene
spinnenschoen uit glas. De collectie van het “GlazenHuis” omvat werken van
gerenommeerde nationale en internationale kunstenaars maar ook het werk van
designers en jonge talenten. Daarnaast toont het werken uit zowel private als
openbare collecties. Het “GlazenHuis” stelt niet alleen glaskunst tentoon maar
wil ook het ontstaan van glascreaties laten zien. Hiervoor beschikken ze over
een glasatelier. Bezoekers aan het “GlazenHuis” kunnen de activiteiten in het
glasatelier bewonderen vanuit de tentoonstellingsruimten. Het “GlazenHuis”
vormt een sterk symbool voor de stad Lommel als glasstad.
Een opvallend gebouw gelegen op het Lommelse marktplein is
het Raadhuis met een concertzaal. Hier worden er wekelijks cursussen, lezingen
en uitstappen georganiseerd met aandacht voor zowel
cultuurhistorische, maatschappelijke en actuele thema’s. Elke maand is
er ook een kamermuziekconcert. Het programma is eigenlijk
samengesteld uit hedendaagse podiumkunsten binnen alle genres:
theater, muziek, klassieke muziek, dans,
familietheater, humor & cabaret, circustheater, poëzie
en literatuur. Boven de portiek van het Raadhuis zie je het
wapenschild van Lommel. Dit schild - goud op een lazuurblauwe achtergrond -
stelt een eikenboom voor met daaronder twee schapen, als verwijzing naar het
belang van de schapenteelt voor het middeleeuwse Lommel.
Op het Lommelse marktplein merk ik ook een oude pomp op
en een kiosk. Het Lommelse marktplein is driehoekig van vorm, wat wijst op een
hoge ouderdom. Dit plein vervulde aanvankelijk de functie van inperkruimte voor
het vee. Op de plaats waar nu de pomp staat, was vroeger een poel die dienst
deed als drenkplaats voor de dieren. Sedert Lommel in de 14de eeuw van de
hertogen van Brabant marktrechten verwierf, evolueerde dit plein tot een echte
“markt- of handelsplaats”. De kiosk werd in 1905 opgericht naar aanleiding van
75 jaar Belgische onafhankelijkheid. Hier werd regelmatig gerepeteerd door de
harmonie. In 1942 werd de kiosk afgebroken en zeven jaar later vervangen door
de huidige kiosk, die nu niet rechts maar links van het raadhuis werd
ingeplant.
Ik zie hier op een sokkel een beeld van de Lommelse Teut.
Het beeld herinnert aan de vroeger rondtrekkende handelaars, teuten genoemd.
Hun naam is vermoedelijk afkomstig van het woord “teutelen”, wat handelen
betekent. Ze vertrokken aan het begin van de lente in een groep van twee tot
tien teuten. Aan het begin van de winter keerden ze terug naar huis met hun
verdiende centen.
Mijn aandacht wordt getrokken naar het
restaurant “Den Bonten Oss” omdat op de voorgevel een gigantische stier pronkt,
die met de hand werd geschilderd. Je kan ook de benamingen van de
vleesonderdelen zien op de schildering. De filet pur is zowat het beste stuk
vlees dat het rund te bieden heeft.
Ik passeer hier in het stadscentrum de
Sint-Pietersbandenkerk. De huidige kerk (behalve de toren) is gebouwd gedurende
de periode van 1900 tot 1902. Nabij de kerk kan ik nog een monument zien voor
de doden. Vervolgens verlaat ik met de fiets het stadscentrum van Lommel. Na
een tijdje fietsen passeer ik een paarden fokkerij. Hier worden voornamelijk
Warmbloedpaarden gefokt. Je kon hier verschillende paarden in de wei zien staan.
Voor de opkomst van de tractor werd er enkel toegestaan om landbouwpaarden te
fokken die stevig werk op de akkers aankonden. Daarna ging men op zoek naar een
geschikt recreatiepaard en men gebruikte de beste genen uit de belangrijkste
Europese bloedlijnen. Het resultaat is het Belgische Warmbloedpaard dat nu
floreert in de wereldtop van de sportpaarden. Het Belgische Warmbloedpaard is
een jong, maar toch zeer succesvol paardenras dat ontstond uit kruisingen
van diverse andere Europese paardenrassen.
Nadien kom ik een grote begraafplaats tegen waar er in vele rijen
verschillende stenen kruisen staan. Het is een Duitse militaire
begraafplaats waar voornamelijk Duitse soldaten liggen die gesneuveld
zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast ligt er ook een kleiner aantal
soldaten begraven die tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn omgekomen. Het
is, voor wat betreft de Tweede Wereldoorlog, de grootste Duitse militaire
begraafplaats buiten Duitsland in West-Europa. Het terrein is 16 ha groot
en er liggen meer dan 38.000 soldaten uit de Tweede Wereldoorlog. De officiële
inwijding van de begraafplaats vond plaats in 1959. Volgens de Conventie van
Genève hebben gesneuvelde militairen, ook in het buitenland "Recht op
Eeuwige Rust". Onderhoudsmensen waren bezig met een bosmaaier het gras
rond de stenen kruisen weg te maaien. Je wordt eigenlijk wel stil als je al
deze stenen kruisen op de begraafplaats ziet. Onder elk van de 20.000
kruisjes liggen twee soldaten begraven. De begraafplaats kan worden betreden via een indrukwekkende crypte uit
zwarte basalt, een soort lavasteen, waarop je een groot kruis kan zien. De
beelden van Johannes en Maria bovenop de crypte zijn elk 3,30 meter hoog. De
totale hoogte van de kruisiging is 6 meter en weegt 39 ton. In de crypte ligt
een beeld van een gesneuvelde soldaat.
Tijdens
mijn fietstocht kom ik aan in het Kattenbos. Hier zie ik de Leyssensmolen, een
houten korenwindmolen. De standaardmolen werd gebouwd in 1797 en stond
oorspronkelijk te Olmen. In 1809 werd de molen heropgebouwd. De molen kende
verschillende eigenaars en uitbaters. De molen dankt zijn naam aan de familie
Leyssen die hem 45 jaar van 1860 tot 1905 uitbaatte. In 1960 werd de molen
door het gemeentebestuur van Lommel aangekocht en in 1963 werd
ze gedemonteerd, om in 1964 in het Kattenbos te worden herbouwd
zonder maalmechanisme. In 1988 onderging de molen een restauratie om hem weer
maalvaardig te maken en hem toeristisch te kunnen uitbaten. Sinds 27 april 2001
staat hij genoteerd als beschermd monument. Vanaf 2003 staat de molen
stil, omdat een nieuwe restauratie van het maalwerk nodig is. De molen vangt ook
te weinig wind, want de molen staat te midden van bossen. Daarom is er in 2007 tot
restauratie besloten, waarbij de molen tevens verplaatst wordt naar een andere
locatie even verderop. De constructie van 26 ton is in zijn bestaansgeschiedenis
maar liefst drie keer verplaatst. Ik zie dat de molen nu in een open
vlakte staat waar hij wel wind kan vangen.
Een beetje verder in dezelfde straat kom ik op de plaats
waar vroeger de Leyssensmolen stond. Op deze plaats kan je nu een indrukwekkend
kunstvlinder zien van kunstenaar Will Beckers. Deze uitvergrote kunstvlinder
pronkt er sinds 2018, die hoog in de lucht haar vleugels heeft gespreid en lijkt
weg te vliegen. De vlindersculptuur toont de laatste levensvormfase: het
loslaten van de cocon en de geboorte van de vlinder. Het werk werd
hoofdzakelijk uitgevoerd in cortenstaal. De vlindervleugels zijn afgewerkt met emaille
in schitterende kleurschakeringen met tinten van blauw. Hier in het Kattenbos
kan ik nog een ander kunstwerk zien van deze kunstenaar.
Ik fiets nu door Bosland en
nader de plaats waar je kan fietsen tussen de bomen. Hier is een iconische fietsbrug die je laat fietsen tussen
de kruinen van de bomen in Bosland. Dit is een fietsbeleving waarbij je tot op
tien meter hoogte tussen de bomen fiets. Het fietspad werd geopend in juni
2019. De
fietsbrug, een dubbele cirkel met een doorsnede van 100 meter en maar liefst
700 meter lang, stijgt geleidelijk (3-4%) tot 10 meter hoogte. Je fietst dan
helemaal tussen de boomtoppen. Ik kom eigenlijk nu terecht in hogere sferen.
Daarna daal ik met de fiets in een cirkel terug naar het vertrekpunt. Je beleeft de natuur op een heel andere manier en wordt als
het ware één met het bos. Door het prachtige Bosland zo spectaculair te
ontsluiten, kunnen bezoekers deze natuur op een heel bijzondere manier beleven.
Ik zet mijn fietstocht verder en kom terecht aan het
Kanaal naar Beverlo ter hoogte van de brug Balen Zwaling. Het kanaal is
ongeveer 15 km lang dat dood loopt in de havenkom van Leopoldsburg en is vrij
van sluizen. Het kanaal werd vooral gegraven om militaire redenen. Het leger
had nood aan een snelle bevoorrading en het transport van zwaar militair
materiaal, waarvoor het wegennet niet volstond. Nadien werd het kanaal ook van
belang voor de metaalindustrie die zich te Lommel vestigde. In 1854 begon men
met duizenden arbeiders dit verbindingskanaal tussen Leopoldsburg (het kamp van
Beverlo) en het Kanaal van Bocholt naar Herentals te graven. Slecht drie jaar
later kon het leger het kanaal in gebruik nemen. Het kanaal zorgde niet alleen
voor snel transport (ook voor de steenkool- en metaalindustrie), maar diende
ook om de heidegronden te irrigeren en vruchtbaar te maken. Toen in 1878 de
eerste trein in Leopoldsburg stopte, verloor het kanaal een groot deel van zijn
economisch belang. Vandaag wordt het kanaal vooral gebruikt voor de
pleziervaart, met een fiets en wandelpad langs de oever.
In het kanaal zie ik veel waterlelies met soms een witte
bloem. Ze
hebben ook een belangrijke biologische functie. Ze nemen voedingsstoffen op uit
het water, waardoor algengroei wordt beperkt. Lelies zijn gek op vissen in het
water, die houden namelijk insecten en waterslakken bij ze weg. Ik geniet nu
van de rust tijdens het fietsen langs het Kanaal van Beverlo en adem de frisse
lucht van de bossen in. Na een tijdje fietsen kom ik een jacht club tegen. Nu
zie ik veel verschillende plezierboten langs de oever liggen. Ik zie nu ook het
restaurant “De Waterkant” waar ik ’s avonds zal gaan eten met een ex collega.
Ik blijf met de fiets het
kanaal verder volgen. Ik kom het bedrijf Nyrstar tegen, dat een wereldwijde
metaalverwerkende onderneming is. Hier steek ik het kanaal over via de Hefbrug
bij Wezel. Toch wel een opvallende brug. Er liggen in totaal acht bruggen over het kanaal, een enkeling nog van
hout. Uiteindelijk bereik ik het punt waar het Kanaal naar Beverlo samenkomt
met het Kanaal van Bocholt naar Herentals, ter
hoogte van het gehucht "Blauwe
Kei" te Lommel. Vervolgens fiets ik een stuk
langs het Kanaal van Bocholt naar Herentals. Langzaamaan kom ik terug aan nabij
de Lommelse Sahara en geniet nog van de rust in de natuur hier.
Met de wagen rij ik dan terug naar het restaurant “De
Waterkant” om te eten. Na het eten maak ik nog een kleine wandeling langs de
oever van het Kanaal van Beverlo. Nadien rij ik terug naar huis. Het is een
mooie en leuke dag geweest en de moeite waard om dit stuk in eigen land te
verkennen.